INFO Glutenvrije non-fictie

IT IS ALIVE.

Afbeelding via Giphy

Er is veel veranderd sinds mijn laatste post. Ik heb succesvol glutenvrije wafels gebakken (met het beruchte wafelijzer en deeg dat Christophe helemaal alleen had bereid, maar het zit 'm in de afwerking, dat weet u), heb de glutenvrije chocoladetaart bij La Fabrique en Chatelain overgoten met salted caramelstroop (hoogtepunt), heb de raw bites van Sue Food bij Dora's in Mechelen geproefd én heb ontdekt dat ze bij Sister Bean ook taarten van Madam Bakster hebben. Food is life. Voorts heb ik ook een jaar aan mijn leeftijd toegevoegd en zo'n 15 kinder- en jeugdboeken onder begeleiding op de wereld losgelaten. Tegenwoordig ben ik overigens te vinden in hal 1 op de 81e boekenbeurs (die open is tot 12 november dit jaar, inderdaad niet tot 11, ik weet dat dat alle vorige jaren wel zo was don't be a nitwit) voor al uw fanmail, adoratie en andere uitingen van levenslange appreciatie.

Waarom dan nu tot u komen, zonder relaas van een gefaalde bakpoging of uitvoerig verslag van een geslaagd bevonden glutenvrij adres? Wel, for starters, ik mis het om voor u te schrijven op een manier dat zowel uw tenen als uw mondhoeken ervan gaan krullen. For seconds, ik ben uitgebinged met de How to get away with murder-afleveringen op Netflix en te moe om te lezen, schrijven leek me bijgevolg een optimaal alternatief. For threes er moet mij simpelweg iets kort van het hart. Ik wil er geen schenen mee schoppen of oordelen mee vellen (ahem) maar op mijn ronde van de boekenbeurs ben ik uiteraard weer bij de kookboeken aanbeland, en daar viel mij iets op. Er zijn drie soorten (Vlaamse) boeken over en voor glutenintoleranten, maar geen enkele versie gets me.

Ofwel zijn we dieetexperts die door het schrappen van de gluut een bron van onuitputtelijke energie hebben gevonden en een belachelijk laag BMI hebben bereikt waardoor we dan ein-de-lijk gelukkig kunnen zijn. Ik zeg u: straalt u allen rustig verder als ware u radioactief, maar predik niet dat glutenvrij leven en afvallen volautomatisch hand in hand gaan want er zijn altijd mensen die daar verkeerde conclusies uit trekken. Vloeibare diarree doet u ook gewicht verliezen and you don't see people writing a book about that. Ofwel zijn we chemici die vijf gram dadels en vier el geweekte cashewnoten besprenkelen met ahornsiroop en elfentranen bij volle maan om zo tot een perfecte chocoladetaart te komen. I salute you, miracle workers maar dat is jammer genoeg (nog) niet aan mij besteed. Ofwel schreeuwen we dat we helemaal begrijpen dat "glutenvrij écht niet saai hoeft te zijn" om dan vervolgens een fucking kom sla of een lap kutkip op de cover te zetten en het geheel vorm te geven in een vaal beige of totaal outdated lettertype. Ik eet niet glutenvrij om mager, chemicus of slaapverwekkend irritant te worden - er is dus nog een markt voor glutenvrije autochtone boeken die dat begrijpen.

Uiteraard is dit een licht gekleurde observatie (pastel), zijn er boeken zoals Gluten is my Bitch die mij helemaal lyrisch maken en heb ik ook het tweede kookboek van miracle worker en raw food chef Julie gekocht omdat ik haar bewonder en dat allemaal heel graag ook zelf zou kunnen. Mijn pogingen daartoe zullen u trouwens ongetwijfeld diverterend leesvoer bezorgen. Heeft u zelf (kook)boeken over en voor glutards die ik zeker moet lezen en zou kunnen appreciëren? Ik sta open voor allerhande input van zodra ik bijgeslapen ben en opnieuw geld op mijn bankrekening heb. Ik begrijp ook ergens dat het moeilijk is om een realistisch recept te maken waarbij u willekeurige hoeveelheden bloem en chocolade in een mengkom doet, vervolgens louter de Plopsadans hoeft te brengen om dan een perfecte wittechocoladebavarois te hebben geschapen - ik vind dat gewoon jammer. Om dan af te sluiten nog even dit: eind november ben ik uitgenodigd op een Schär(ing) dinner in samenwerking met De Gasten van Veerle en ik ben nu al echt superbenieuwd en excited en dankbaar dat ik daar naartoe mag en ik denk ook dat ik dan nu misschien officieel een influencer ben dus y'all may start sending me the free cookies now. Sorry voor alles.

Reacties