INFO Dat eet dan gelukkig zijn

afbeelding via Pinterest

Ik moet ongeveer de tweeduizendzestiende zijn die het onderwerp dit jaar aansnijdt (ben er dan ook naar goede gewoonte bijzonder tijdig bij), maar het is weer de tijd van voornemens en beloftes die we niet nakomen, dus hoera, ik doe (niet) mee. Ik wens u wel veel schoons (al dan niet in Duitsland #teaser) voor de periode van 1 januari 2016 tot 31 december 2016, maar ik doe dat zomaar, omdat ik vind dat u dat verdient. L’oréal enz.


Menig medemens vindt de januarimaand, na de stevige vraatbuien aan de kerstdis en ter ere van het nieuwe jaar, dé maand bij uitstek om een fitnessabonnement te nemen, lokale marktjes af te struinen om enkel nog puur geteelde voeding te kunnen eten die werd bemest met de achteruitgang van zingende biologische konijnen en daarnaast ook nog eens zichzelf stevig op regime te zetten met als doel om die extra gezelligheidskilootjes kwijt te spelen. Deze strijd wordt bovendien aangemoedigd door net die magazines die hen voor de kerstperiode nog overdonderden met de beste kerstrecepten en de meest glamoureuze tafeldecoraties – diezelfde tijdschriften sporen nu aan om er stevig in te vliegen op de hometrainer. Dergelijke schrijfsels werken op mijn systeem in plaats van op mijn calorie-inname, en ik denk dat ik daarin ook voor u mag spreken.

Wees gerust mijn gast om meer biologisch geteeld en al dan niet vegetarisch-veganistisch geïnspireerd eten tot u te nemen (milieulovahs, I salute you), maar laten we vooral geen algehele restricties op Ons Eten leggen of onrealistische doelen vooropstellen betreffende onze lichaamsbouw. Het leven is aan zij die ’t leven (IMMA BE PREACHIN Y'ALL) en ’t is genieten dat we moeten doen. Van de kleine dingen, de grote dingen en de voedseldingen. Uiteraard had ik zelf ook graag mijn opgespaard kerstvetje wat zien terugtrekken nu de lichtjes weer uit de bomen worden gehaald, maar aangezien ik ongeveer vier dagen kreupel heb gelopen na één eerder stevige ab workout besef ik dat dat er nu eenmaal niet instant inzit. So I’m back to basic regelmatig sporten met oog op mijn gezondheid en algemeen welzijn. Boodschap van algemeen nut: geen afvalvoornemens, willen we dat afspreken? Als u blij wordt van eten, moet u dat vooral blijven doen – ik spreek 400% voor mezelf, en ook een beetje voor u – en als u daarbij op gezonde en regelmatige (en niet nu ziek fitnessen om dan weer acht maanden te couchpotato’en) wijze blijft bewegen zal er geen morbide obesitas optreden en zal u gezond en monter in het leven blijven staan.

 
 

Ik heb een suggestie voor u, in plaats van u te focussen op uw al dan niet voorbijgestreefde voornemens: begin gewoon nu al een trip naar Berlijn te plannen. Wat ik u namelijk ook toewens voor het nieuwe jaar is een trip die bijna zo leuk was als de mijne (maar misschien een tikkeltje warmer en met net iets meer daglicht). Het is een VIT-trip. Eén met Voedsel-Inname Toegelaten, en u gaat het u niet beklagen. U zal daar namelijk genieten van het feit dat zelfs een klein eethuisje iets glutenvrij kan aanbieden (Treffpunkt Berlin), en er soms zelfs glutenvrij bier op de kaart staat – het was wel pisbier, but we can’t have it all now can we. Een absolute must must must om te gaan eten is La Cantine d’Augusta – waar u ongelooflijk lekkere raclette pour deux moet proberen want dat is kweenieoe Duits joeweeu. Probeer ook eens de amandelnoten op de kerstmarkt (als u pas plant over een elftal maanden te gaan, that is) en bewonder het ganse jaar door het mooie uitzicht en dito eten in het rooftop eetetablissement NENI/Monkey Bar. Eet uzelf tijdens een gezellige lunch bij NENI in die mate rond dat u die avond enkel nog plaats hebt voor een picknick op de hotelkamervloer met glutenvrij brood uit de lokale supermarkt. Ook gaat u best nog even Mejico bij Dolores, waar het eten best wel caliente is. Kortweg, dat Berlijn een mooie stad is met veel cultuur wist u al, maar ik bevestig even dat ze ook glutenvrij zeker de moeite is – en waarschijnlijk nog meer als u voortijdig uw research doet, maar laat mijn tips vooral een mooi startpunt zijn.

Vanavond at ik trouwens een glutenvrije haute dog bij Würst (very much not diet-like, very much yes nice-like), en de mensen daar leken mij allemaal bijzonder gelukkig. Bref, maak gewoon het beste van 2016, hoe ook u dat het liefste invult. En als u ongelukkig blijft omdat uw broek dezer dagen wat meer spant: koop er dan gewoon een nieuwe. 't Is aan gereduceerde prijs.

Reacties