INFO Pintjes

Het recept van een avondje feest is een van die dingen die veranderd zijn sinds ik weet dat ik glutenvrij door het leven moet gaan. In mijn beginnende jaren aan de KU Leuven was de combinatie pintje-danske een van de zaken die ik goed onder de knie had (naast de inhoud van al mijn cursussen hoor ja hoor), maar toen dat eerste element wegviel was het even aanpassen. Ik leerde al snel dat hell hath no fury like wijn in een fakbar - bringing 'niet te drinken' naar een hoger niveau - en ook op café gaan werd ineens minder casual wanneer ik tussen de resem blonde en bruine bieren voor een rode wijn of een kirr moest opteren. Niet dat ik die drankjes niet occasioneel kan genieten, het is het principe. Ik ben uitermate principieel.

Een van de zaken die ik dus het meeste mis (naast zondagse ontbijtjes met pistolets en koffiekoeken en, bon, gluten), is het combineren van een terraske of een avondje uit met een frisse pint. Of misschien meerdere. Omdat ik aanvankelijk dacht dat de keuzemogelijkheden stopten bij Mongozo Premium Pilsener en iets mierzoet wansmakelijk de noemer 'bier' niet waardig dat ik ooit heb gekocht in een natuurwinkel, ben ik de laatste tijd meer en meer een blije vink bij het ontdekken van nieuwe glutenvrije pareltjes. Ik wil u graag diezelfde sensatie (blije vink zijn) geven, zodus: een overzichtje zodat we weer allen kunnen gaan partyen like it's 1999 - of 2012 in mijn geval.



party animated GIF
afbeelding via Giphy


Why do we try so hard to fit in

Er zijn bieren die de glutentolerante bevolking tot zich neemt en die ook geschikt zouden zijn voor mensen die geen gluten verdragen. Instant heldblog 'Gluten In Beer' test onafhankelijk het niveau van gluten in verschillende bieren, en kwam onder andere tot dit overzicht: Summary of 'Gluten in Beer' Test Results. Ter info: de wettelijke standaard opdat een product kan claimen dat het 'glutenvrij' is, is wanneer het aantal gluten maximaal 20 ppm bedraagt. [Bron] Ikzelf heb van het lijstje al Corona gedronken zonder veel misère. Corona zit onder de 20 ppm en is door de Argentijnse Coeliac Association (ACELA) en de Zweedse National Food Agency glutenvrij verklaard. Zelf heeft het bedrijf hier echter niet op gereageerd. Ook Duvel en Leffe staan tussen het overzicht, al durf ik mij daar niet aan te wagen. I wish I could, daar niet van, maar aan het begin van mijn glutenvrije verkenning heb ik nog eens Duvel gedronken en dat verliep niet optimaal. Of mijn lichaam toen nog in de herstellende fase was, of of het spreekwoordelijke 'overdaad schaadt' hier van toepassing is, kan ik nog steeds niet met zekerheid zeggen.



friday animated GIF
afbeelding via Giphy

When we're born to stand out

Officieel glutenvrije bieren, incluis label en icoontje, zijn bezig aan een opmars en smaken bijlange niet altijd glutenvrij. Naast Monogozo Premium Pilsener en zijn wit broertje op basis van boekweit - standaard te vinden in mijn koelkast trouwens - of Daura en de verschillende Brunehaut varianten (Pomfraiz' omnomnomnomnom), zijn er ook andere buitenlandse bieren die u echt eens wilt proeven. Al is het maar omdat ze er zo schoon uitzien, meneer. Alsook, cafébazen, verenigt u: this is what you should be serving.

- TO ØL: REPARATIONSBAJER GLUTEN FREE
Reeds geconsumeerd voor de ongelooflijk deskundige photoshoot plaatsvond #sorrynotsorry. Dit bier zou bovendien het ideale recovery bier zijn (what's in a name) dus ik stel voor dat u dat gewoon even uittest.

afbeelding via wine-searcher.com

- BREWDOG: VAGABOND PALE ALE
Licht en vrij hoppig van smaak (wat blijkbaar de verklaring is voor een zoetere smaak, the more you know), getest ende meer dan goedgekeurd.


Naast de reeds geintroduceerde I WISH gluten free IPA, zijn ook American Dream, GREEN GOLD en Peter, Pale and Mary glutenvrij. I have yet to try them out, maar alleen al voor de vormgeving en het feit dat het glutenniveau onder de 5 ppm zit bent u eigenlijk verplicht ze in huis te halen. 


Ohja, heeft u de cheeeesy What a girl wants referentie meegekregen? Go you, bier is echt niet enkel een mannenzaak. Santé!

Reacties