INFO Bridget Jones' Diet

Yours truly voelt zich de laatste tijd een beetje Bridget Jones. Ik ben geen dagboek begonnen (ik richt mijn hersenspinsels veel liever op u), maar ik maak dit jaar wel een nieuwe start met een nieuwe (en laatste) master, een hernieuwd (en noodzakelijk, ik begon te piepen op de trap) fitnessabonnement en een hele hoop nieuw werk. Het Bridget Jones-gevoel ontstond overigens in de fitness, toen ik op zo'n fiets zat en mij daarna even het gevoel overviel dat ik niet meer kon wandelen. Mijn afstap was uiteindelijk gracieuzer dan it could have been maar het gevoel is gebleven. Zoals u al kon raden, ben ik dus een Fielding-lezer. Voor u mij hier echter als een bepaald type lezer gaat klasseren: merkt u even casual op dat ook Fitzgerald (shtijl), een anthology van Ierse poëzie (jot) en een Franse versie van Anna Karenina (da's zeker dadde) in mijn collectie staan.



(c)YWG

Naast klassieke samenvattingen als minutes spent doing to do list 237 vs minutes of actual work 0 (herkenbaar), het overdramatisch meekwelen op klassiekers (ik pleit schuldig), gênante sociale encounters (volledig mijn ding) en een resem dagdagelijkse overpeinzingen waar ik mij wel in kan vinden, merk ik lately dat er misschien zelfs nog een kritiek punt van gelijkenis bestaat tussen madam Jones en de gemiddelde glutard. Vlotte overgang, niet? Er wordt namelijk over miss Jones geschreven dat haar levenswijze verre van gezond is en ik vroeg mij af hoe dat nu eigenlijk zit met die kritiek op de glutenvrije levenswijze van u en ik. Het is niet mijn bedoeling hierbij belerend of alwetend over te komen, nvdr.



afbeelding via Google

Glutenvrij eten is sinds 2011 een hype als (energie)dieet waarbij mensen voornamelijk verse producten en groenten gaan eten. Als glutard is het echter, naar mijn bescheiden mening, iets minder interessant en doenbaar om uw portie dagelijks brood voor de rest van uw leven door een komkommer te vervangen en heeft u bovendien niet altijd de tijd om onder begeleiding van wat inspirerende new wave muziek lokale voedselmarkten af te snuisteren voor dagverse producten. Bijgevolg neemt u waarschijnlijk, net als ik, uw toevlucht tot vervangingsproducten. Deze zijn echter soms te overdadig aan vetten en suikers en te beperkt in essentiële voedingsstoffen. 
Op het internet ziet u dit bevestigd. "Glutenvrije producten bevatten te veel chemische producten", "exponentieel meer vetten en suikers dan 'normale' tegenhangers" etc. Sommige sites bieden vervolgens aan om anders te beginnen koken en daarvoor hun kookboek te kopen voor slechts 70000 euro, waarvoor ik dan vriendelijk bedank.


Goed Glutenvrij
afbeelding via glutenvrij.nl

De NCV lanceerde de campagne 'Goed Glutenvrij' waarmee ze hun leden op verschillende manieren bewust maakt van de manieren om hun glutenvrij dieet gezonder te maken. De voedingstoffen waar de glutard het meest een tekort aan heeft zijn blijkbaar vezels, vitamine B1, jodium en foliumzuur. Ik heb een en ander onderzocht (am suddenly hard-headed journalist ruthlessly committed to promoting justice and liberty) en vond de volgende zakenMinstens 2 gram vezels per 100 gram zou een goede maatstaf zijn voor het vezelniveau in uw producten, dit kan u makkelijk aflezen bij de voedingswaarden. Vitamine B1 zit voornamelijk in graanproducten en varkensvlees - aangezien ik u het eerste niet ga aanraden tenzij u last wilt krijgen van krampen of Bridget Jones' diarrhoea (hihi) vindt u hier de hoeveelheden die u via onder andere aardappelen of rijst binnenkrijgt. Om een jodiumtekort te voorkomen wordt aangeraden om wekelijks voldoende zeevis en zeegroenten te eten (het zit ook in mindere mate in eieren). Foliumzuur haalt u dan weer uit groene groenten en fruit.

Over het algemeen kan u dus beter oppassen met heel calorierijke (en energie-holle, what is up with thaaaat) glutenvrije producten en artificieel gedeglutiniseerde (zeg dat eens 10 keer snel achter elkaar) producten mijden. Minstens een half bord groenten en twee tot drie stuks fruit naast een gevarieerd voedingspatroon met vis, vlees, eieren, melkproducten, zaden en noten, glutenvrije granen en veel water is de gezonde (en non-Bridget) way to go. En vergeet niet af en toe een zelfgemaakt brouwsel uit te proberen waarin u de suikers- en vettentoevoer tempert. Misschien is zo'n paleo-maaltijd eens het proberen waard? I realise it has become too easy to find a diet to fit in with whatever you happen to feel like eating and that diets are not there to be picked and mixed but picked and stuck to, which is exactly what I shall begin to do once I've eaten this chocolate croissant. Of misschien toch voor een keer nog zo'n glutenvrije brownie van Exki?


(c)YWG



Reacties