KEUKEN Lunch, dinner en dessert onder hongerleidmotief

Tot slot - laatste burst-post voor vandaag, ik beloof het u plechtig - nog drie ultragemakkelijke gerechtjes die ik met u wil delen. Ik heb honger trouwens. Wist u overigens dat ze tegenwoordig reclame maken voor glutenvrije koekjes op den televies? I know, ik voelde mij ook ineens deel uitmaken van de maatschappij.


Lunchen met Italiaanse leftovers

(c)YWG


Zoals ik daarnet al heb aangetoond was Italië met zijn keuken en zijn glutenvrij aanbod het walhalla. Ik had het geluk dat we met de auto waren, zodat ik ervoor kon zorgen dat die slechts bomvol glutenvrij lekkers weer naar huis kon keren, I'm chill like that. Enkele dagen na de wederkeer heb ik dan deze heerlijke Italiaanse glutenvrije focaccia gegeten met mozzarella, rucola, tomaten, pijnboompitjes en ham uit den deleis. Afgewerkt met balsamicostroop, peper en zout, uiteraard. Wist u trouwens dat mozzarella veel smaakvoller blijft als u hem scheurt in plaats van snijdt? You're so very welcome.

Dineren met quinoa en scampi

(c)YWG

Amai. Zo veel honger. Begin augustus las ik dat er binnenkort de eerste Belgische quinoa gaat worden geoogst - dat moet dan ongeveer vorige week gebeurd zijn if my calculations are correct. Aangezien quinoa een glutenvrij graan is dat u en ik probleemloos en zonder schijterij kunnen verteren, heeft mamalief eens een heerlijk receptje van Pascale Naessens uitgeprobeerd, dat we hier thuis, durvers die we zijn, hebben opgesmukt met gewokte scampi. Quinoa met tomaatjes, zwarte olijven en pistachenoten volgens Naessens maakt u als volgt: 


Voor twee personen:
Een kop droge quinoa
Vijftien kerstomaatjes
Vijftien zwarte ontpitte olijven
Twee lente-uitjes
Handvol verse kruiden (bladpeterselie, basilicum, bieslook...)
Handvol pistachenoten (of gemengde)
Twee teentjes knoflook
Sojasaus - 
tenzij u glutenvrije sojasaus heeft laat u die uiteraard best links liggen
Olijfolie (of walnotenolie)
Spoel de quinoa grondig onder de kraan en giet in een pan. Voeg twee koppen water toe, een scheut olijfolie en twee teentjes knoflook. Kook zachtjes gaar. Halveer intussen de tomaatjes, snijd de olijven en de lente-uitjes in ringetjes en hak de kruiden fijn. Meng alles in een kom en voeg de noten toe. Ook de knoflookteentjes mogen erbij. Giet er een goede scheut olijfolie bij en wat sojasaus. Kruid stevig met peper en een beetje fleur de sel. Dit gerecht kan je eenvoudig ’s avonds maken en de volgende dag koud opeten. (Bron: Jobat.be)
Italiaans afsluiten met een tiramisu van Meus
(c)YWG
HONGER. Jeroen Meus heeft dan weer een heerlijke variant op de klassieke tiramisu: tiramisu met peer. Vervang simpelweg de vingerkoeken door die van Schär of Damhert et voila.

Afin, Marthe heeft eten gemaakt. ZALIG. Laat het smaken!

Reacties