INFO When the moon hits your eye like a big pizza pie

that's amore. En mijn liefde voor de Italiaanse keuken (euhmagawd cliché) bleek in de laatste week van juli volledig wederzijds, want die cuochi weten de glutards stevig te verwennen. Naast de uitgebreide selectie glutenvrije voeding in supermarkten zoals Coop - rijkelijk gevulde rekken, een diepvriesafdeling en een duidelijke allergieaanduiding op alle normale producten - en plaatsjes met artisanale glutenvrije pasta, ben ik in het gezelschap van ouders en zus ook meerdere malen succesvol gaan uiteten. Italië is schitterend goed mee met de coeliakietoestanden en ieder restaurant slaagt er wel in, al dan niet met aangepaste deegwaren, u wegwijs te maken in de oase van eten. Edoch, dit zijn drie adresjes die er voor mij uitsprongen en waar u, als u in de buurt bent of zelfs heel ver weg, gewoon naartoe moet gaan.





1. Le Botteghe Di Donatello, Piazza Duomo, Firenze
Firenze is een prachtige stad, maar wemelt helaas van toeristen (like duh) en tourist traps. Aber, Le Botteghe vlak naast de Duomo is echt wel de moeite waard. De bediening liep niet bepaald over van vriendelijkheid, maar het restaurant bood wel een menú per celiaci aan en ongelooflijk lekkere huisgemaakte glutenvrije pizza.


(c)YWG

(c)YWG

2. Vivace, centro storico, Perugia
Eens de bediening zich ervan had verzekerd dat ik geen allergie maar een intolerantie had - ze hadden immers geen aparte keuken, waarop ik bloedserieus knikte dat ik de bezorgdheid volstrekt begreep (zijn er echt plaatsen zo ongelooflijk ikhebdaargeenwoordenvoor?) - werd mijn maaltijd probleemloos aangepast en kreeg ik een broodmandje met crackers, focaccia en breadsticks. Ja, zo even casual drie broodachtigen zodat ik zeker een keuze had. Ik ben zo'n bedachtzame bediening absoluut gewoon.


(c)YWG

(c)YWG


Saving the best for last. Op 17 kilometer van Siena ligt het dorpje Vagliagli waar een aantal straffe Italianen al jaar en dag een subliem restaurant uitbaten. Wij maken er een traditie van om jaarlijks terug te gaan waardoor we al nekeer een ons kent onsje kunnen placeren. Op de eerste avond at ik een verse (u leest dat heel goed) glutenvrije pasta en tagliata di manzo met spontaan aangepaste groentjes - no fried zucchini for me - en liet papa op het einde van de avond vallen dat ik vroeger altijd verzot was op de ravioli di casa al tartufo. Dat werd voorgelegd aan de kok die daarop zei dat hij er nog nooit glutenvrije had gemaakt maar beloofde zijn best te doen. Toen we op onze laatste avond teruggingen had hij effectief speciaal voor mij zes prachtige glutenvrije ravioli's gemaakt en heb ik honderd keer grazie mille gestameld en mijn best gedaan om niet te blijten van geluk. Taverna of my dreams ja.


(c)YWG

(c)YWG

En wat zijn uw ervaringen met Italia? Ik hoor ze graag!

Reacties