KEUKEN Zwei kleine Italiener

Waar veel glutenvrije blogs en kookboeken 'from scratch recepten' aanhalen die 87 soorten nauw afgewogen bloem en andere bakproducten vereisen, ben ik daar helaas heel gemakzuchtig in. Ik vind zo'n beproevingen bewonderenswaardig en voor sommige glutards die suiker of bepaalde andere producten in standaard glutenvrije voeding niet kunnen verdragen, zijn ze helaas noodzakelijk. Meestal zijn mijn eigen creaties echter gewoon probeersels aan de hand van prefab glutenvrije producten (pasta's en brood) of standaard glutenrijke recepten met een kleine aanpassing. Voorts moet het voor mij lekker (dat vergroot de kans tot gezelschap), gemakkelijk en liefst nog budgetvriendelijk zijn.



Vandaar: twee simpele Italiaanse gerechtjes die glutenvrij zijn nagemaakt naar het voorbeeld van externe recepten - grazie grazie aan de bronnen - en ik u aanraad als u een oven ter beschikking en een beetje kooktijd op overschot hebt. Omdat mijn in assen zittende pc het laat afweten en diens batterij deze week een melodietje is beginnen piepen (een zwanenzang, als het ware) komt deze post vanop een andere pc hetgeen het gebruik van eigen fotomateriaal bemoeilijkt. Vergeeft u mij dus de afwezige kwaliteit van de eerste foto - ik raad u aan om "lasagne" te Googlen als u een duidelijkere voorstelling nodig heeft.

Lasagne volgens Meus


De uitleg en ingrediëntenlijst laat ik over aan de Leuvense ket zelf, maar ik maak er graag nog enkele kanttekeningen bij. Sambal oelek is onmisbaar want het ingrediënt geeft die spicy nasmaak die deze lasagne extra lekker maakt. Moest u niet gemakkelijk op glutenvrij gehakt stuiten (één der vele geneugten van ons dieet) is deze lasagne ook lekker vegetarisch (en eigenlijk kan u elke groente die nog in uw ijskast ligt erin verwerken), met kippewit (van op den boterham, jazeker) of pancetta. Easypeasy, vergeet wel uw glutenvrije bloem voor de kaassaus en uw glutenvrije lasagnebladen niet.

@YWG

Pizza met mozzarella, pancetta, groene asperges en een rucolaslaatje


Het recept is origineel van Solo en daar kan u dus alle ingrediënten nalezen. Het recept dat ten huize deze glutard werd gefabriceerd was evenwel zonder gorgonzola en mét pancetta (sensing a pancetta-loving pattern here). Als pizzabodem werd de ronde van Schär gebruikt, die gewoon moest worden belegd met de mozzarella (wij hebben diepvriesmozzarella gebruikt, dat gaat dus ook), de pancetta en de groene asperges. Vervolgens gaat het geheel voor 15 minuten in een voorverwarmde oven van 220 graden en afwerken doet u met een beetje rucola die gegarneerd is met wat citroen-olijfolie (al dan niet in prefabversie).

@YWG


En als u uzelf tot slot afvraagt waarom er geen volledige pizza op de foto staat, dan zeg ik u zonder schroom: hij was té lekker en dan pauzeer ik niet gemakkelijk voor een fotomoment. Dat weet u dan ook weer.

Wat zijn uw favoriete gedeglutiniseerde recepten?

Reacties