INFO Ik ga op reis en ik neem mee

afbeelding via Tumblr

Zoals aangekondigd ga ik deze vakantie een beetje les geven op een internaat-kamp gedurende 12 dagen. De kok is verwittigd dat ik een specialleke ben, maar in de wetenschap dat deze verwittiging niet altijd voldoende is en omdat ik een glutenaanval ten sterkste wil vermijden voor educatieve redenenen, voorzie ik, net als vele reizende glutards, wat reservevoeding. We zouden niet willen dat de pubers wiens Engelstalige kennis ik de komende weken zal verrijken op het oudercontact trots verkondigen nu fluently te kunnen cursen van holy shit, AAAAAAAAAAAAAAAAAARGH, crap crap crap, fucking cramps, why meeeeeee (insert blijten) tot - mijn algemene tolerantie wordt zeer stevig gechallenged door een aanval van mijn intolerantie - I hate you all, bugger off and leave me alone to die. Ik ben echt zo'n aangenaam persoon.



The challenge


Een glutenvrije vakantie is een uitdaging, en dat zowel voor de patiĆ«nten als het gezelschap. Uit eten gaan met een glutard en al helemaal in een onbekend land is altijd een beetje avontuur: zal er geweend worden van frustratie, zal er ruzie uitbreken - IK EET WEL NIKS DAN, ik zeg zo maar iets - en, most of all, wat met de onzekerheid: zullen er gluten genadeloos toeslaan? En al denkt u als glutard goed gekozen te hebben, de daaropvolgende dag(en) en nacht(en) ligt u waarschijnlijk naar uw buik te luisteren en al dan niet op sanitair uw daredevil-gedrag te vervloeken.

Bij het plannen van een reis naar ongekende oorden is het aan te raden om op voorhand een kleine internetverkenning uit te voeren omtrent de glutenawareness in dat land. Het sanitair op iedere plaats bij betreding lokaliseren is ook aan te raden. Roep bij de zoektocht naar voeding ook de hulp in van apps, zoals de geweldige glutenfree roads waar ik al eerder over sprak die u - zonder registratie of toestanden - gewoon via de knop 'search for location' mits locatiegevoeligheid (die dient u wel toe te staan) de glutenvrijvriendelijke eetgelegenheden en shops in de buurt aangeeft. Daarnaast herhaal ik nog even dat Helmut Newcake in Parijs (sinds kort met twee filialen) - want lunch en TAARTJES EN TAARTJES EN TAARTJES, Jamie's Italian, Hula Juice Bar en La Piazza in Edinburgh en Carluccio's in Londen - eigen kaart voor glutards kwijl much - ten zeerste aan te raden zijn. In Canada, Amerika, ItaliĆ« (supermarkten) en Zwitserland (aangepaste menu's) is bovendien naar mijn bescheiden ervaring de bekendheid van ons poopproblem hoog, waardoor u daar zonder al te veel wc-vrees kan vertoeven. En in Aziatische landen serveren ze veel lijst waar u ook meestal ook naar believen van kan schransen.


Carluccio's menu voor glutards

Safety first


Een basis survivalkit voor op reis lijkt mij sowieso een strak plan: een pak pasta, een pak crackers en enkele snacks voor tussendoor. Aangezien het kamp waar ik heen trek geen vliegtuigtransport vereist en ik ook niet alles moet voorzien omdat de kok verwittigd is en er winkels in de buurt zijn (voor u hetzelfde: er zijn altijd winkels en eetgelegenheden die wel iets glutenvrij aan te bieden hebben - tenzij u werkelijk naar het midden van nergens trekt) kan ik freewheelen met mijn glutenvrije goodies

Het pak pasta is standaard, maar ik wil vooral vermijden dat ik mijn dag slecht start door gebrek aan ontbijt. Ik neem dus wat brood (aan Delhaize met zijn meergranenbrood dat niet instant uiteen valt en niet snel slecht wordt: nogmaals, I love you) en wat tanduitdagende crackers (waar ik hier ook al van sprak) mee. Om zoetekes te kunnen blijven tegenover lieve kinders die voor mijn ogen glutenrijke zoetigheden verorberen neem ik ook stroopwafels mee (waar ik volgens mij een versterkte voorliefde voor heb nadat die een keer onverwacht mijn honger konden stillen op een lange busrit in MaleisiĆ«) en mijn favoriete Bon Matin vanillebroodjes. Tot slot moeten ook leerkrachten zich 's avonds kunnen ontspannen en als daar bij anderen een pintje bij komt kijken doe ik graag mee met mijn teergeliefd mongolenbier.

@YWG


Wat stopt u in uw valies en aan welke locaties houdt u een glutenvrijvriendelijke herinnering over?

Reacties